På krokodilfarm

Idag har vi varit här nere i Sydafrika i sju dagar och idag var också den varmaste dagen hittills - termometern visade 31 grader. Dagen till ära åkte vi till Le Bonheur - en krokodilfarm fem mil bort. Skylten nedan stod precis vid ingången till krokodilerna, jag undrar om den är till för att göra oss turister lite nervösare? Isåfall fungerade det på mig.








Först fick vi träffa en krokodil som var alldeles själv i ett litet inhängnat område, hon hade ingen svans och kunde därför inte vara med dem andra krokodilerna på grund av vattendjupet som ligger på ungefär 2 meter.
Sen fick vi träffa två småttingar som bara var 3 månader gamla. Vi fick hålla och känna på tänderna, de var vassa som rakblad och hade inte gummibandet suttit för munnen hade både två och tre fingrar blivit uppätna.

I två olika "bassänger" trängdes 1000(!) krokodiler. Man såg kanske max 100 stycken, de andra gömde sig under vattnet (redo att anfalla)




När barnen fick för mycket spring i benen och vi vuxna blev alldeles för nervösa över det avslutade vi turen inne hos krokodilerna och bestämde oss för att ta en fika alldeles intill. Viggo spillde ut sin chokladmilkshake i knät, Viola släpade runt leksaker så det lät i hela restaurangen och Vilda grät på grund av öron och huvudvärk.
Mitt i allt kaos kom guiden Stefan tillbaka och sa att de skulle mata krokodilerna, det händer bara tre gånger i veckan så vi gick in igen till de små söta djuren.



En jättespännande upplevelse som jag kommer leva länge på och säkert drömma mardrömmar om.


Kommentarer
Postat av: mamma

Att du Sofie håller en krokodil, och ser dessutom glad ut, det trodde jag aldrig, du som t.o.m varit rädd för flugor.

2012-03-02 @ 10:03:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0