Happy day!

11,5 timmars sömn och ett träningspass på SATS måste vara de bästa förutsättningarna för en bra dag. Solen skiner och humöret är på topp. Just nu sitter jag och skriver av lite anteckningar från bibelskolan som jag missat under tiden jag var i Sydafrika. Att få verktyg för hur man kan leva ett liv med mål och mening är helt fantastiskt.

Ords 16:9
Människans hjärta tänker ut sin väg men Herren leder oss på rätt väg.

I min Nokia

Vårväder på Lidingö, snödroppar på uppfarten, grannpojken Emil med chokladmustach, tunnelbanestation Stadion där jag suttit och väntat en hel del och Viola som lär sig nya saker hela tiden.

Våren är här

Nu är jag som sagt tillbaka i verkligheten igen vilket innebär ett väldigt uppstyrt liv för mig. Som jag nämnt tidigare jobbar jag extra på ett företag inne i stan under dagarna och på kvällarna är det oftast kyrkan och vänner som tar upp min tid. Våren har hur som helst kommit till Stockholm, idag blåste det ganska rejäla och kalla vindar men solsken och klarblå himmel är helt underbart.

This is my church

Vi

Tack familjen Gunnarsson för en oförglömlig resa!

Im back

Nu är det roliga över, i eftermiddags landade vi på ett kallt Arlanda.
Det har verkligen varit en oförglömlig resa men trots att den är över ser jag fram emot en härlig vår här i Stockholm.
The best is yet to come!
Alltid.

Giraffe house

Som sagt, giraffe house visade sig inte vara det det utgav sig för att vara men trevligt hade vi ändå, det fanns ju andra djur att titta på! När vi först kom dit kollade vi på en reptilshow där vi i publiken fick hjälpta till. Jag var först upp och han bad mig bara hålla fram händerna så skulle jag snart få mig en överraskning. Jag bönade och bad om att det inte skulle ha någonting med ormar att göra och det hade det som tur var inte. Han la en stor plastspindel i händerna på mig (se reaktion på bilden nedan). Det tog faktiskt några millisekunder innan jag förstod att den inte var riktig. Jag hann till och med tänka: Okej, det här fixar jag. Det här går.
Vad som bör tilläggas är att djuret som lades i min hand andra gången var ett livs levande djur, världens minsta sköldpadda. Då var jag lugn.

(Sun)day

Denna söndag började med gudstjänst kl 09.00 för mig i Hillsong Somerset west som är en del av Hillsong i Kapstaden. Jag ska vara ärlig att erkänna att jag var helt inställd på att jag bara skulle möta mörkhyade människor men skam vad fel jag hade. Det fanns till och med blonda personer där som liksom har sitt ursprung här ändå. Hur kan det ha gått till? Jo det var såhär att Holländarna kom hit till Afrika... Nej jag ska inte trötta ur er.
Hur som helst så var det så roligt att gå dit och se hur mycket likheter det finns med våra gudstjänster hemma i Stockholm. Alla var jättetrevliga och det bjöds på kaffe och cupcakes efteråt.

Efter lunch åkte vi till dagens utflyktsmål som var ett ställe som heter Giraffe house men jag verkligen inte var ett ställe för giraffer. Det fanns en giraff och det var en liten, inte fullvuxen en. Falskt marknadsföring helt klart. Men vi fick bland annat se en två meter lång orm, et fet padda, zebror och getter. Mer om det imorgon, då kommer det även visas bilder.

Somerset West beachlife

Idag slappade vi hemma vid poolen på förmiddagen och framåt eftermiddagen bytte vi läge och slappade istället på stranden. Jag har bränt mig på ryggen men annars har det gått väldigt bra. Slapp dag = slapp tjej = halvtråkiga blogginlägg. Enjoy!

Precis intill stranden ligger en väg, vanligtvis skulle jag nog tycka att det är ganska ocharmigt (gillade det inte alls i Barcelona) men just här tycker jag det är lite mysigt. Det är ju egentligen perfekt att kunna parkera bilen och bara gå 20 meter ner till vattnet och ta ett dopp.

Förresten vet ni vad den långa slangen på sista bilden är? Alger! Sånna längre och tjockare slangar ligger längst stranden trots att de städar stranden varje dag men jag blev alldeles chockad första gången jag såg dem. Det är annat än algerna vi har hemma i Sverige, det vill jag lova.

I love shopping!

Vilda, 7 år är inte direkt någon badkruka. Från dag ett har hon badat som en tok och den mesta av tiden har hon befunnit sig under vattnet. Dyk och kullerbyttor både fram- och baklänges har dock sina nackdelar. Idag har Vilda varit hos doktorn för andra gången här nere i Sydafrika pga att hon har ont i båda öronen. Inflamation konstaderades i det ena och för mycket vax i det andra, detta innebär snålt med bad och pencilin. Stackars Vilda! Som tröst efter dagens läkarbesök åkte vi, tjejgänget i "familjen" till Somerset Mall för en eftermiddag med shopping.

Ett stort shoppingcenter med fyra ingångar och nog med klädbutiker för att släcka en shoppingtörstade tjejs behov. Pick and pay är egentligen en matvarubutik här i Sydafrika men de säljer även endel kläder och skor, där köpte jag ett linne och två par ballerinaskor för sammanlagt 160 svenska kronor. Det bör dock tilläggas att kvalitén på skorna inte var den bästa men nu är jag i alla fall lycklig ägare till ett par rosa och ett par turkosa vårskor som förhoppningsvis tål några användningar.

Framåt eftermiddagen åkte vi till en vingård fem minuter bort som heter Vergelegen där det nalkades picknick och konsert. Det var fullt av människor och väldigt vacker natur. Efter lite picknickmys åkte jag hem med Viggo och Viola som behövde sova. Resten stannade kvar och lyssnade på konserten.

På krokodilfarm

Idag har vi varit här nere i Sydafrika i sju dagar och idag var också den varmaste dagen hittills - termometern visade 31 grader. Dagen till ära åkte vi till Le Bonheur - en krokodilfarm fem mil bort. Skylten nedan stod precis vid ingången till krokodilerna, jag undrar om den är till för att göra oss turister lite nervösare? Isåfall fungerade det på mig.

Först fick vi träffa en krokodil som var alldeles själv i ett litet inhängnat område, hon hade ingen svans och kunde därför inte vara med dem andra krokodilerna på grund av vattendjupet som ligger på ungefär 2 meter.
Sen fick vi träffa två småttingar som bara var 3 månader gamla. Vi fick hålla och känna på tänderna, de var vassa som rakblad och hade inte gummibandet suttit för munnen hade både två och tre fingrar blivit uppätna.

I två olika "bassänger" trängdes 1000(!) krokodiler. Man såg kanske max 100 stycken, de andra gömde sig under vattnet (redo att anfalla)

När barnen fick för mycket spring i benen och vi vuxna blev alldeles för nervösa över det avslutade vi turen inne hos krokodilerna och bestämde oss för att ta en fika alldeles intill. Viggo spillde ut sin chokladmilkshake i knät, Viola släpade runt leksaker så det lät i hela restaurangen och Vilda grät på grund av öron och huvudvärk.
Mitt i allt kaos kom guiden Stefan tillbaka och sa att de skulle mata krokodilerna, det händer bara tre gånger i veckan så vi gick in igen till de små söta djuren.

En jättespännande upplevelse som jag kommer leva länge på och säkert drömma mardrömmar om.